FemTech.dk, Hvad er det:
FemTech.dk er et forskningsbaseret initiativ fra Københavns Universitet der arbejder med, at åbne datalogifaget op,
således at personer med forskellige baggrunde kan se sig selv blive succesfulde indenfor faget.
Femtech startede i 2017 og blev skabt af professor Pernille Bjørn på datalogisk institut og har siden 2017 afholdt workshops,
der introducerer gymnasieelever til teknologiens verden og udfordrer gængse forståelser af, hvad digital teknologi er gennem overraskende, udfordrende, og interessante workshopforløb.
Femtech.dk handler grundlæggende om at gøre teknologi sjov og tilgængelig for alle – især piger , non-binære, og transpersoner , der måske ikke har prøvet at arbejde med teknologi før eller ikke tænker, at det er interessant for dem.
I Femtech.dk er formålet at arbejde med science og digitale teknologi er på en måde, der er nemt at forstå og blive inspireret til at udforske, hvad digital teknologier kan, samt hvordan udvikling af teknologi ikke kun handler om keyboards og touchscreens, men også om udvikling af fysiske brugergrænseflader fx ved brug e-textile eller motion sensors.
Hvordan arbejdes der med digital teknologier i Femtech.dk?
Det handler om at lære at programmere, designe digitale løsninger og forstå, hvordan teknologi påvirker vores hverdag.
Man arbejder med datalogi på baggrund af virkelighedsnære emner, så de unge kan relatere sig til emnet.
Det kan f.eks. være Femtech Artefactet GRETHA, hvor det handler om at designe og implementere en 3D printet vindmøller med indbygget ’ Internet’of’things’ microcontroller, der henter data omkring energi forbruget i Danmark, som deltagerne bruger til at programmere vindmøllen til at dreje rundt.
Hvem står bag?
FemTech.dk er en del af Datalogi ved Københavns Universitet og ledes af professor Pernille Bjørn, som forsker i, hvordan teknologi kan blive mere inkluderende og spændende for flere mennesker.
Formatet for Femtech.dk
Undervisningen i FemTech.dk foregår gennem workshops, hvor de unge kan lære om teknologi og science på en sjov og kreativ måde. Man kan eksperimentere med programmering, bygge digitale/fysiske artefakter, designe digitale løsninger og lære om, hvordan teknologi kan bruges til at løse virkelige problemer.